+48 58 742 56 35
SZUKAJ

Ekspert

rynek LTE

Wzrost znaczenia technologii LTE wśród polskich przedsiębiorstw

rynek LTESzybki Internet jest jednym z najważniejszych elementów działalności polskich przedsiębiorstw. Z danych GUS za rok 2014 wynika, że ponad 93,1% przedsiębiorstw w Polsce posiada dostęp do Internetu i aż 90,4% posiada dostęp do Internetu szerokopasmowego, w zdecydowanej większości stacjonarnego. Jednak w ciągu najbliższych lat to rynek LTE będzie rozwijał się bardziej dynamicznie stając się alternatywą dla naziemnego Internetu szerokopasmowego.

W XXI wieku dostęp do Internetu jest jednym z najważniejszych czynników prowadzenia biznesu. Sieć www umożliwia komunikację z klientami, składanie zamówień, pozyskiwanie nowych zleceń oraz wiele innych kluczowych czynników wpływających na bieżącą działalność firmy. – W dobie społeczeństwa  informacyjnego, gdzie dane i szybkość ich przekazywania są  najcenniejszym z dóbr, niezwykle ważne jest posiadanie dostępu do jak najszybszego Internetu. Szerokopasmowy Internet o przepustowości min. 30 Mb/S staje się standardem dla przedsiębiorstw. – wyjaśnia Bartłomiej Zakrzewski, Prezes Zarządu firmy TTiTC sp. z o.o, spółki zajmującej się wdrożeniami systemów teleinformatycznych do firm.

Rozwój rynku LTE jest niezwykle istotny, w szczególności dla dużych przedsiębiorstw, których praca wręcz uzależniona jest od stałego, bardzo szybkiego dostępu do Internetu. Najważniejsze systemy do zarządzania firmą wymagają połączenia z siecią, m.in. systemy przesyłania, przyjmowania i realizacji zamówień, systemy księgowe, czy połączenia telekomunikacyjne wykonywane z wykorzystaniem sieci internetowej. W przypadku kilkugodzinnej awarii Internetu, starty w działalności operacyjnej mogą wynieść nawet miliony złotych, więc opieranie łączą awaryjnego o wolną i niestabilną sieć 3G nie jest najlepszym rozwiązaniem.

W ciągu ostatnich 2 lat zauważyliśmy zdecydowany wzrost ilości wdrażanych routerów LTE w polskich przedsiębiorstwach w stosunku do modemów 3G. Wpływ na tę tendencję mają dwie rzeczy. Po pierwsze, wraz ze zwiększeniem obszaru kraju objętego dostępem do sieci LTE, dociera on do coraz większej ilości firm, w szczególności w małych miejscowościach, gdzie szerokopasmowy Internet stacjonarny nie występuje. Drugą jest konieczność posiadania alternatywnego łącza w stosunku do stacjonarnego na wypadek awarii sieci. Szczególnie w przypadku dużych przedsiębiorstw wykorzystywanie routerów LTE zaczyna być standardem, ponieważ routery, ze względu na wolną transmisję danych i brak stabilności łączą 3G, całkowicie się nie sprawdzają. – dodaje Bartłomiej Zakrzewski.

Istotny wpływ na rozwój sieci LTE ma Urząd Komunikacji Elektronicznej, który organizuje aukcje na dodatkowe częstotliwości, mające posłużyć do budowy sieci szerokopasmowego Internetu LTE. W lutym 2015 rozpoczęła się aukcja na częstotliwości 800 Mhz i 2,6 Ghz, a jej zwycięzca zostanie zobowiązany do wybudowania lub zmodernizowania masztów nadawczych w promieniu 6 km od miejsc, gdzie w Polsce zasięg Internetu jest najsłabszy, czyli tzw. białych plam.

Działania te realizowane są w ramach Narodowego Planu Szerokopasmowego, który został przyjęty przez Polski Rząd 8 stycznia 2014 roku. Strategia ta implementuje w sobie cele Europejskiej Agendy Cyfrowej, według których do 2020 roku każde gospodarstwo domowe będzie miało dostęp do Internetu o minimalnej prędkości 30 Mb/s, a przynajmniej połowa z nich o prędkości 100 Mb/s.

Wszystkie działania w ramach rozwoju rynku Internetu LTE mają ogromne znaczenie zarówno dla przedsiębiorstw, jak i osób prywatnych. Pokrycie całego kraju zasięgiem szybkiego Internetu pozwoli nie tylko podnieść standard korzystania z mobilnego Internetu, ale również wpłynie na dalsze obniżanie kosztów za korzystanie z Internetu poprzez wzrost konkurencyjności wewnątrz sieci mobilnych oraz pomiędzy usługami mobilnymi i stacjonarnymi.