+48 58 742 56 35
SZUKAJ

Ekspert

Poradnik teleinformatyczny – wybór centrali IP

Centrala IP z powodzeniem znajduje swoje miejsce w wielu różnego typu firmach. Umożliwia ona kontakt pomiędzy odległymi oddziałami firmy czy pomiędzy firmą, a Klientami. Wybór centrali IP jest odpowiedzialnym zadaniem, zatem jak wybrać odpowiednią centralę IP?

Jak działa centrala IP?

Centrala IP jest nowocześniejszą wersją centrali analogowej. Do działania wykorzystuje protokół komunikacyjny IP, który umożliwia swobodne przesyłanie głosu i dźwięku nawet na duże odległości. Dzięki takiemu rozwiązaniu, sieci komunikacyjne oparte o protokół IP pozwalają na znaczne zmniejszenie kosztów komunikacji. Firma mająca kilka oddziałów nie jest zobligowana do korzystania z usług operatora komunikacyjnego.

Parametry centrali IP

W centrali IP podobnie jak w komputerze stacjonarnym znajduje się procesor, dysk twardy i pamięć RAM. Podczas wyboru centrali najważniejszą rzeczą jest aby wybrać urządzenie o odpowiednich parametrach. Dzięki temu możliwa będzie nie tylko komfortowa obsługa połączeń, ale również urządzenie będzie sprawnie funkcjonować. Optymalnym rozwiązaniem może okazać się wybranie urządzenia o parametrach większych niż aktualnie są wymagane. Wybór ten pozwoli na unowocześnienie centrali IP w przyszłości i rozszerzenie jej funkcjonalności.

Liczba portów w centrali IP

Centrale IP dostępne na rynku znacznie różnią się między sobą. Znaczącą różnicą jest liczba portów IP jakie dana centrala może obsługiwać. Ważne jest, aby wybrać centralę wyposażoną w odpowiednią liczbę portów, w przeciwnym razie może okazać się, że podłączenie wszystkich urządzeń będzie niemożliwe i będzie konieczna modernizacja sieci lub zakup kolejnego urządzenia.

W tym przypadku, optymalny może okazać się również zakup urządzenia o większej liczbie portów niż aktualnie jest nam potrzebne. Dzięki temu, system telekomunikacji nie będzie blokować wzrostu firmy, a podłączenie nowego budynku, czy stacji nowych pracowników będzie zabiegiem szybkim i łatwym do wykonania.

Dodatkowe funkcje centrali IP

Potrzeby firmy powinny stanowić punkt wyjścia przy wyborze centrali IP. Należy skupić się przede wszystkim nad funkcjami, jakie okażą się niezbędne podczas codziennego użytkowania urządzenia. Funkcja poczty głosowej, dodatkowe kodeki, czy intuicyjne oprogramowanie centrali mogą okazać się przydatne podczas jej użytkowania. W dodatkowe funkcje centralę IP można również doposażyć w trakcie użytkowania, dlatego warto jest zakupić urządzenie umożliwiające tego typu zabieg.