+48 58 742 56 35
NEWSLETTER

SZUKAJ

Ekspert

telefony-voip-za-przeciw

Telefony VoIP – za i przeciw

Telefonia VoIP zapewnia nie tylko lepszą jakość rozmów, ale pozwala również na zmniejszenie kosztów rozmów. Dzięki użyciu bramki VoIP możliwe jest również użytkowanie telefonów bez włączonego komputera, co jest również bardzo wygodne i nie powoduje zwiększenia wydatków na energię elektryczną. Aby cały system telefonii zdał egzamin, koniecznie muszą się w nim znaleźć odpowiednie telefony VoIP. Czym są telefony VoIP i jakie są ich wady i zalety?

Czym jest telefon VoIP?

Telefon VoIP do złudzenia przypomina telefon tradycyjny. Różnica jest jednak znaczna, albowiem telefony VoIP podczas połączenia korzystają z protokołu IP, a co za tym idzie – są podłączone do Internetu. Korzystanie z tego typu urządzeń ma wiele zalet, w tym największą – obniżenie kosztów połączeń.

Ponadto, obok telefonów VoIP w systemie mogą znajdować się również bramki VoIP. Są to urządzenia umożliwiające wykonywanie połączeń przy pomocy telefonów tradycyjnych, ale za pośrednictwem operatora internetowego, czyli na prawach telefonii VoIP. Takie bramki najczęściej wyposażone są w dwa złącza RJ-45, które służą do podłączenia telefonu, a także do połączenia systemu do sieci Internet. Bramka VoIP to nie tylko tanie połączenia telefoniczne, ale również szereg usług dodatkowych takich, jak obsługa DHCP (protokołu umożliwiającego użytkownikom otrzymanie od serwera niezbędnych danych konfiguracyjnych), serwer HTTP (przesyłanie dokumentów), czy obsługa faksów.

Zalety telefonów VoIP.

Podstawową zaletą użytkowania telefonów i bramek VoIP jest fakt, że jakość rozmów jest nie nieporównywalnie lepsza, niż w przypadku rozmów za pośrednictwem kanałów tradycyjnych. Telefonowanie VoIP, po podłączeniu urządzenia do bramki, nie wymaga użycia komputera. Jest to w pełni niezależne urządzenie, które oprócz momentu konfiguracji, nie wymaga użycia komputera lub laptopa. Kolejną zaletą jest niezależność od zewnętrznych operatorów. Łączność opiera się wyłącznie o urządzenia umieszczone w siedzibie firmy, dlatego nie jest konieczne korzystanie z usług firm zewnętrznych. Telefonia VoIP jest też tańsza od standardowej. Koszt minuty rozmowy za pośrednictwem protokołu IP jest kilkukrotnie tańszy, niż minuta rozmowy z użyciem telefonii tradycyjnej.

Wady telefonów VoIP.

Mimo wielu zalet, telefonia VoIP posiada również swoje wady. Jako wadę można uznać fakt, że, aby jakość połączeń za pośrednictwem VoIP była idealna, należy posiadać szybkie łącze internetowe. Jeżeli zależy Ci na krystalicznie czystym dźwięku podczas rozmów – musisz dysponować łączem szerokopasmowym. Dużym problemem może się również okazać konieczność posiadania dedykowanych urządzeń takich, jak specjalny telefon IP, czy bramka. Mogą one generować dodatkowe koszty.. Jednak należy pamiętać, że inwestycja w urządzenia szybko się zwraca.

Warto zainwestować w telefony VoIP!

Mimo wad, telefonia VoIP ma również wiele zalet, dlatego bez wątpienia warto w tę technologię zainwestować. Koszty inwestycji, jakimi jest obarczona, za sprawą niskich kosztów połączeń, zwracają się w zastraszającym tempie. Użycie bramek VoIP pozwala na użytkowanie telefonów tradycyjnych, co w przypadku posiadania już takich telefonów, obniża koszty inwestycji. Telefonia VoIP jest technologią, która powinna znaleźć swoje miejsce w wielu firmach.

telefony-voip-za-przeciw